ΧΗΜΕΙΑ
Α΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Θα διδαχθεί το βιβλίο «Χημεία» Α' Λυκείου.
Η διδακτέα-εξεταστέα ύλη του μαθήματος ορίζεται
ως εξής:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
|
1.3. «Δομικά σωματίδια της ύλης – Δομή του ατόμου
– Ατομικός αριθμός – Μαζικός αριθμός – Ισότοπα»
|
Παρατήρηση: Από τον πίνακα 1.4: Μάζα
και φορτίο υποατομικών σωματιδίων, να μην απομνημονευθούν οι στήλες
«Μάζα/g» και «Φορτίο/C».
|
1.5. «Ταξινόμηση της ύλης – Διαλύματα –
Περιεκτικότητες διαλυμάτων – Διαλυτότητα»
|
Παρατήρηση: Το σχήμα 1.13 Κατανομή χημικών στοιχείων στη γη και στον
άνθρωπο, να μην απομνημονευθεί.
|
Εργαστηριακή άσκηση:
Να πραγματοποιηθεί το
Πείραμα «Παράγοντες που επηρεάζουν την ταχύτητα διάλυσης».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ – ΔΕΣΜΟΙ
|
2.1
«Ηλεκτρονιακή δομή των ατόμων»
|
Παρατήρηση: Ο Πίνακας 2.1 Κατανομή
ηλεκτρονίων σε στιβάδες, στα στοιχεία με ατομικό αριθμό Ζ=1-20 να
διδαχθεί, αλλά να απομνημονευθεί μόνο η στήλη «στοιχείο».
|
2.2 «Κατάταξη των στοιχείων (Περιοδικός Πίνακας).
Χρησιμότητα του Περιοδικού Πίνακα»
|
2.3
«Γενικά για το χημικό δεσμό. – Παράγοντες που καθορίζουν τη χημική
συμπεριφορά του ατόμου. Είδη χημικών δεσμών»
|
2.4 «Η γλώσσα της Χημείας-Αριθμός οξείδωσης-Γραφή
τύπων και εισαγωγή στην ονοματολογία των ενώσεων»
|
Παρατηρήσεις: α) Ο Πίνακας 2.3 Ονοματολογία
των κυριότερων μονοατομικών ιόντων να διδαχθεί και να απομνημονευθεί.
β) Από τον Πίνακα 2.4
Ονοματολογία των κυριότερων
πολυατομικών ιόντων να απομνημονευθεί ολόκληρη η 1η στήλη. Από τη 2η και την 3η στήλη να απομνημονευθούν οι
ονομασίες και οι συμβολισμοί των πολυατομικών ιόντων: κυάνιο, όξινο ανθρακικό και
υπερμαγγανικό.
|
γ) Από τον Πίνακα 2.5
Συνήθεις τιμές Α.Ο. στοιχείων σε
ενώσεις τους να απομνημονευθούν οι Α.Ο. των K, Na, Ag, Ba, Ca, Mg, Zn, Al, F
και από το Η ο (+1),
το Ο ο (-2), το Cl, Br, I ο (-1).
|
Εργαστηριακή άσκηση:
Να πραγματοποιηθεί το
Πείραμα «Πυροχημική ανίχνευση μετάλλων»
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3:
ΟΞΕΑ-ΒΑΣΕΙΣ-ΑΛΑΤΑ-ΟΞΕΙΔΙΑ
|
3.5 «Χημικές αντιδράσεις» (Πως συμβολίζονται οι χημικές
αντιδράσεις, Χαρακτηριστικά χημικών αντιδράσεων, Μερικά είδη χημικών
αντιδράσεων)
|
Παρατηρήσεις:
α) Η Σειρά δραστικότητας ορισμένων μετάλλων και αμετάλλων να διδαχθεί
αλλά να μην απομνημονευθεί.
|
β) Ο Πίνακας 3.1 Κυριότερα αέρια και ιζήματα να
διδαχθεί αλλά να μην απομνημονευθεί.
|
γ) Από την υποενότητα «2. Εξουδετέρωση», να μην διδαχθούν οι
αντιδράσεις:
Όξινο οξείδιο + βάση, Βασικό οξείδιο + οξύ,
Όξινο οξείδιο + βασικό οξείδιο
|
Εργαστηριακή άσκηση:
Να πραγματοποιηθεί το
Πείραμα «Χημικές αντιδράσεις και ποιοτική ανάλυση ιόντων».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4:
ΣΤΟΙΧΕΙΟΜΕΤΡΙΑ
|
4.1 «Βασικές έννοιες για τους χημικούς υπολογισμούς: σχετική
ατομική μάζα, σχετική μοριακή μάζα, mol , αριθμός Avogadro, γραμμομοριακός όγκος»
|
Παρατήρηση: Στην υποενότητα Γραμμομοριακός όγκος (Vm), να διδαχθεί μόνο ο ορισμός του γραμμομοριακού όγκου και η
τιμή του σε STP.
|
4.2 «Καταστατική εξίσωση των αερίων»
|
Παρατήρηση: Να μην διδαχθούν οι τρείς νόμοι των αερίων
|
4.3 «Συγκέντρωση διαλύματος
– αραίωση, ανάμειξη διαλυμάτων»
|
4.4
«Στοιχειομετρικοί υπολογισμοί».
|
Παρατήρηση: Να μην διδαχθούν οι υποενότητες:
Ασκήσεις στις οποίες η
ουσία που δίνεται ή ζητείται δεν είναι καθαρή
Ασκήσεις στις οποίες
δίνονται οι ποσότητες δύο αντιδρώντων ουσιών
Ασκήσεις με διαδοχικές
αντιδράσεις
|
Εργαστηριακή άσκηση:
Να πραγματοποιηθεί
το Πείραμα «Παρασκευή διαλύματος
ορισμένης συγκέντρωσης – αραίωση διαλυμάτων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου